lørdag den 21. marts 2015

London Eye

London Eye er et gigantisk pariserhjul i South Banks ved Themsen. Det blev officielt åbnet den 31. december 1999 af premierminister Tony Blair og kaldes derfor også Millennium Wheel. Dog åbnedes hjulet først for offentligheden i marts 2000.

Med en højde på 135 m og en diameter på 120 m, var London Eye verdens højeste pariserhjul, da det blev opført. I dag er det højeste 167,6 m og ligger i Las Vegas.

London Eye er en af de mest populære turistattraktioner i London med over 3,5 mio. årlige besøgende. Der er 32 aflukkede kabiner med en kapacitet på 25 personer pr. kabine, og de repræsenterer de 32 distrikter i London (undtagen City of London, der er en selvstændig by og et grevskab). Hjulet roterer med en fart på 0,9 km/t, så en hel rotation tager 28,26 min.

London Eye var ejet af The Tussauds Group, British Airways og Mark Barfields-familien (arkitekterne på projektet), men i 2006 købte Tussauds de andre ejere ud. I januar 2015 blev Coca-Cola sponsor for hjulet.

Jeg har altid sagt, at jeg aldrig nogen sinde skal op i London Eye, da jeg lider af højdeskræk. Det var simpelthen det værste, jeg kunne forestille mig.

I september var jeg i London med to veninder og vores yngste sønner. De ville alle gerne op i London Eye, så jeg besluttede mig til at se frygten i øjnene og gøre det, da jeg ikke synes, at min søn skulle opleve det uden sin mor.

Og det var en fantastisk oplevelse, som klart kan anbefales, også for folk med højdeskræk!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar